تربیت فرزند

 

تربیت دینی

تربیت دینی یکی از اساسی ترین قسمت های آموزه های معارف اسلامی است .با کمی تامل و اندیشه می توان به این نتیجه رسید که تربیت دینی و صحیح ، یک باره به وجود نمی آید و انسان به مرور و با طی مراحلی می تواند به آن دست یابد و این مهم تحقق نمی یابد مگر اینکه دانش و اطلاعات کافی در این مورد را داشته باشد .

این تربیت است که فرهنگ درست و یا نادرست جامعه فردا را خواهد ساخت . و بدون شک مربی هر آنچه را که بکارد ، همان چیز در جامعه رشد و بروز خواهد کرد.

چنان که قران کریم می فرماید:

نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنىَ‏ شِئْتُمْ وَ قَدِّمُواْ لِأَنفُسِكمُ‏ْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِين» {1} 

 زنان شما كشتزار شما هستند پس از هر جا [هر وقت] كه خواهيد به كشتزار خود [در] آييد و آنها را براى خودتان مقدم داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را [به اين ديدار] مژده ده.

از این رو از روی تربیت هر چه کاشته شود همان نیز درو خواهد شد . در زمینی که خار کاشته شده است نمی توان انتظار گل های رنگارنگ داشت.

برخی از پدر مادر ها به اهمیت موضوع تربیت پی برده اند و در تربیت فرزند خویش کوشا هستند . و در عین حال برخی خانواده ها تربیت فرزندانشان را رها کرده اند و با بهانه های واهی سعی در خالی کردن شانه خویش از این مسئولیت هستند. از این رو لازم است روش های صحیح تربیتی و رفتارهای سوء تربیتی مورد برسی قرار گیرد .

برای دست یافتن به تعریفی از تربیت دینی لازم است تصویری از دین و تربیت داشته باشیم . تربیت به فعلیت رساندن استعداد و نیروهای انسان و ایجاد تعادل و هماهنگی بین آنها برای رسیدن به کمال مطلوب است . ودین اعتقاد به آفریننده برای جهان و انسان ودستورات عملی متناسب با این اعتقاد است . 

قران کریم مفهوم تربیت دینی را به این شکل بیان می کند :

 

هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ {2}

اوست كه در ميان مردم بى ‏سواد، پيامبرى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و آنانرا [از آلودگى ‏هاى فكرى و روحى‏] پاكشان كند و به آنان كتاب و حكمت بي آموزد، و آنان به يقين پيش از اين در گمراهى آشكارى بودند.

 بنابراین مسیر زندگی انسان ترسیمی از تکامل و تربیت است . و هر کس در هر جایگاهی که دارد نیاز به تربیت دارد ولی بهترین مرحله برای تربیت شروع از کودکی است.

حضرت علی (علیه السلام) در نامه شان خطاب به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند:

  اِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ كَالاَْرضِ الخاليَةِ ما اُ لْقىَفيها مِنْ شَىْ ءٍ قَبِلَتْهُ فَبادَرتُكَ بِالاَْدَبِ قَبْلَ اَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَيَشْتَغِلَ لُبُّكَ ؛{3}

 دل جوان ، مانند زمين كشت ناشده است .آنچه در آن افكنده شود، مى پذيرد . از اين رو ، پيش از آن كه دلت سخت گردد و خِرَدَت سرگرم شود ، به تربيت تو همت گماشتم .

 

 بنابراین انسان به سبب تربیت درست است که متخلق به اخلاق ربانی می شود .

از عوامل تاثیر گذار در تربیت می توان به «وراثت ، محیط ، اراده ، تغذیه و ...» اشاره کرد . و مراحل تربیت را می توان به قبل از تولد و بعد از تولد تقسیم بندی کرد . و از جمله روش های تربیت عبارتند از روش های الگویی ، محبت ، تکریم شخصیت ، موعظه ، نصیحت ، تشویق و تنبیه که از روش های تربیت اسلامی محسوب می شوند. که در نوشته های بعدی به ان اشاره خواهد شد.

 

منابع:

1- سوره بقره ، ایه  223

2-  سوره جمعه ، آیه 2

3- نهج البلاغه ، نامه 31

 4-سوره شمس، آیه 9

 


نظرات شما عزیزان:

آقای همساده
ساعت5:16---18 خرداد 1395
من کمکتون می کنم تا افراد بیشتری از سایت یا وبلاگت بازدید کنند... کافیه سری به سایت من بزنی

موسوی
ساعت7:04---13 خرداد 1395
سلام
احسنت وبلاگ خوبی دارین . جدا جای این کارهای فرهنگی در فضای مجازی خالی هستش


Fateme
ساعت15:45---27 ارديبهشت 1395
وبتون خیلی عالیه مطالبش هم فوق العاادست موفق باشین

سروین
ساعت15:30---27 ارديبهشت 1395
وب خوبی داری.ارزش وقت گذاشتن رو داشت.
ممنون بابت مطالب مفیدت


افتخاری
ساعت7:38---26 ارديبهشت 1395
سلام برادر عزیز وبلاگ خوبی داری مخصوصا مطالب خانوادگی که نوشتین خیلی جالبه

زهرا
ساعت0:07---23 ارديبهشت 1395
تبریک میگم اقای شریفی
وبلاگتون عالیه انشالله موفق باشید.


آیناز
ساعت19:35---22 ارديبهشت 1395
پرفکت
عالی


Fateme
ساعت19:35---22 ارديبهشت 1395
وب خوبی دارین مطالبش عالیه موفق باشین

محمد
ساعت17:29---22 ارديبهشت 1395
واقعا وبلاگت عالی است خیلی ازش خوشم اومد

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: تربیت دینی رابطه تربیت و جامعه اثار تربیت دینی تربیت و قران کودکان و تربیت

تاريخ : جمعه 22 / 2 / 1395 | 14:4 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.